Metaverzum ako budúcnosť Zuckerbergovho Facebooku
23.5.2022

Meta je v súčasnosti jednou z najhodnotnejších spoločností na svete s tromi najväčšími aplikáciami sociálnych médií – Facebook, Instagram a WhatsApp. Používajú ich celosvetovo miliardy ľudí. Na druhej strane treba podotknúť, že je aj jednou z najkontroverznejších firiem, ktorá má absolútny dopad na spoločnosť. Spoločnosť je dlhé roky terčom kritiky aj pre nedostatočný boj s dezinformáciami. V súčasnosti Meta investuje obrovské zdroje na to, aby mala zásadný vplyv na budúcu podobu virtuálneho sveta a takzvaného metaverza.

Keď svetový digitálny gigant Facebook v roku 2021 zmenil svoje obchodné meno na Meta, nie všetci poznali skutočný dôvod tohto kroku. Nešlo ale o žiadnu náhodu. Za všetkým je totiž pojem metaverzum, čiže spojenie skutočného a virtuálneho sveta. Práve týmto smerom sa spoločnosť v súčasnosti uberá. Metaverzom chce Meta preniknúť prakticky do všetkých sfér ľudského života.

Čo je mataverzum

Pri metaverze ide o kombináciu viacerých prvkov technológie vrátane virtuálnej reality, rozšírenej reality a videa, kde užívatelia „žijú“ v akomsi digitálnom vesmíre. Priaznivci metaverza si predstavujú, že jeho užívatelia v ňom budú napríklad pracovať, hrať hry alebo len jednoducho zostanú vďaka nemu v spojení s priateľmi podobne ako v bežnom svete. Či už ide o aktivity ako koncerty, konferencie alebo virtuálne výlety po celom svete, metaverzum zmení ich doterajšie zážitky. 

Využitie metaverza

Šéf spoločnosti Mark Zuckerberg chcel premenovaním Facebooku na Metu odkryť potenciál metaverza. Ide o koncept, ktorý má veľký potenciál, ale momentálne je vo fáze výskumu a vývoja. To sa však zrejme o pár rokov zásadne zmení. Zuckerberg sa vo svojej vízii zameriava na vytvorenie ďalšej verzie internetu, kde sa nebude užívateľ obmedzovať len na pasívnu spotrebu a reakcie. Podľa Zuckerberga sa v súčasnosti Meta sústreďuje na vytváranie virtuálnych kancelárskych priestorov, kde sa ľudia pracujúci z domu môžu stretávať spolu podobne ako v realite. Ľudia si budú tiež môcť navrhovať svoje virtuálne domy, v ktorých budú hostiť svojich skutočných priateľov a hrať s nimi rôzne hry. Takisto bude v metaverze možné navštevovať koncerty, cestovať do vzdialených miest a samozrejme nakupovať virtuálne oblečenie a tovar. Obmedzenia prakticky nebudú existovať. Nevyhnutnými nástrojmi v tomto novom svete budú špeciálne súpravy pre virtuálnu a rozšírenú realitu – okuliare, bystré telefóny a iné zariadenia, ktoré pracujú s týmito technológiami.
 

Horizon Worlds

Prvým krokom do sveta metaverza od spoločnosti Meta je sociálna platforma Horizon Worlds. Ide o neustále sa rozširujúci virtuálny svet, v ktorom je možné objavovať nový svet, hrať hry, vytvárať si vlastné prostredie a spolupracovať s ostatnými užívateľmi. Každý si môže vytvoriť svojho avatara a skúmať tamojšie prostredie. Vďaka tomu je možné mať neustálu interakciu s ostatnými užívateľmi alebo sa jednoducho zabaviť. Platforma sa dostala k širokej verejnosti na konci roka 2021. Najskôr v USA a Kanade. Na jej používanie treba mať založené konto na Facebooku a nevyhnutné sú takisto virtuálne okuliare Quest. Tie vyrába spoločnosť Oculus, ktorú vlastní práve Meta. Ich cena sa v súčasnosti pohybuje v stovkách dolárov či eur. Vyššia cena môže byť zatiaľ pre mnohých ľudí prekážkou k ich zaobstaraniu. Na druhej strane sa už po troch mesiacoch od spustenia zaregistrovalo do služby viac než 300-tisíc užívateľov. 

Do vývoja metaverza sa postupne zapájajú ďalšie spoločnosti, ako Microsoft, Nvidia a mnohé ďalšie. Znovu sa objavujú aj staršie projekty od spoločností, ktoré majú skúsenosti s virtuálnou a rozšírenou realitu z minulosti. To prinesie ešte masovejšiu a rýchlejšiu adaptáciu metaverza vo svete. 
 

Európsky Fond Regionálneho Rozvoja
Ministerstvo dopravy a výstavby SR
Ministerstvo hospodárstva SR
SIEA