Povolania, ktoré najviac ohrozuje automatizácia
30.5.2022

Umelá inteligencia a automatizácia prenikajú do všetkých sfér života ľudí. Menia spôsob, akým spoločnosti komunikujú so svojimi klientmi a vykonávajú jednotlivé operácie. Transformácia v odvetviach vedie aj k zmene požiadaviek na zručnosti pracovníkov.

Najviac náchylné na automatizáciu sú nízko platené, nekvalifikované pracovné miesta s menšími nárokmi na vzdelanie. Je vysoko pravdepodobné, že práve tieto pozície postupne nahradí umelá inteligencia či stroje. Aj samotná výroba si bude vyžadovať väčšie technické zručnosti na obsluhu a programovanie počítačov.

Vodič taxi služby a autobusu

Očakáva sa, že len málokto bude zasiahnutý automatizáciou viac ako taxikári, ktorí čelia nezamestnanosti nielen vďaka autonómnym vozidlám, ale aj vďaka aplikáciám na zdieľanie jázd, ako Bolt či Uber. Mnoho taxikárov síce doteraz bojovalo za zachovanie tradičných taxislužieb, avšak v konečnom dôsledku sa budú musieť k týmto aplikáciám pridať všetci. Autonómne vozidlá ohrozujú aj vodičov autobusov.

Dispečer 

S aplikáciami taxi služieb či Google mapami majú ľudia oveľa viac spôsobov, ako obísť tradičných dispečerov. Už v súčasnosti mnohí mladí ľudia nepoznajú klasický proces objednávky, keď človek musí niekam zavolať, aby si so živým operátorom naplánovai jazdu. Všetko sa deje online. 

Recepčný

Už teraz sa mnohé registrácie ubytovaní realizujú cez vyhľadávacie portály. Aj preto bude z dlhodobého hľadiska práca recepčných menej potrebná.

Pracovník rýchleho občerstvenia

Rštaurácie rýchleho občerstvenia fungujú podobne ako montážne linky v automobilkách. Roboty chrlia nové motory, v týchto reštauráciách budú zas roboty chrliť hamburgery a hranolky. 

Pokladník

Popularita samoobslužných pokladní začína naberať na obrátkach. Budúcnosť je v úplnej automatizácii nákupného procesu.

Telemarketér

Aj pracovníci telemarketingu sa stali obeťou automatizácie. Táto pomerne stereotypná práca sa stala perfektným cieľom pre modernú techniku.

Prekladateľ

Strojový preklad sa vyvíja už viac ako pol storočia. Prekladatelia si najskôr mysleli, že počítače sa nikdy nenaučia porozumieť a zachytiť odchýlky jazyka vrátane prízvukov, dialektov a ďalších významov slov. No už teraz s tým mnohé softvéry nemajú takmer žiadne problémy. 

Klientsky poradca v banke

Mnoho ľudí s obľubou využívalo služby pracovníkov bánk na pobočkách. Celé desaťročia s ich pomocou realizovali výbery či vklady hotovosti, alebo uzatvárali nové zmluvy. Vývoj aplikácií mobilného bankovníctva však v tomto prípade priniesol ľuďom nové možnosti, ako možno väčšinu služieb využívať z pohodlia domova. Sieť pobočiek sa postupne redukuje. 

Korektor

Identifikovať gramatické a iné chyby, či konštrukcie viet je už teraz možné jednoducho prostredníctvom rôznych aplikácií. Jednou z najznámejších aplikácií, ktoré profesionáli používajú na tento účel, je napríklad Grammarly.

Stavbár

V súčasnosti je možné pomocou 3D technológie postaviť dom za 24 hodín bez zapojenia veľkého počtu ľudí. Aj profesia stavbára tak v budúcnosti bude čoraz menej potrebná.

Európsky Fond Regionálneho Rozvoja
Ministerstvo dopravy a výstavby SR
Ministerstvo hospodárstva SR
SIEA