Trendy a predpovede odborníkov v oblasti hudby na rok 2020
28.4.2020

Hudobný priemysel sa vyvíja rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. Každý rok vstupujú do hry nové platformy a médiá a upravujú spôsob, akým sa publikum spája s umelcami. Zároveň nové technológie dávajú kreatívne nástroje do rúk ľuďom, ktorí k nim predtým nemali prístup.

Na rok 2020 je predpovedaný príchod nasledujúcich trendov v oblasti hudobného priemyslu:

1. Umelá inteligencia bude formovať všetky aspekty hudobného priemyslu

Vývoj umelej inteligencie (UI) bude automatizovať celý rad nákladných, časovo náročných a komplikovaných procesov naprieč hudobnou tvorbou a reklamou, selektovať sprostredkovateľov a sprístupňovať priemysel.

  • Demokratizácia hudobnej tvorby. Nástroje UI, ako je kompozícia sprostredkovaná UI a syntéza hlasu, zmenia spôsob distribúcie hudby, uľahčia a zlacnia ho pre tisíce hudobníkov na celom svete, aby boli schopní vytvoriť vysoko kvalitnú a profesionálne znejúcu hudbu.

  • Automatizácia zmení hudobný marketing, pretože trh s hudbou rastie. Aj dnes musia umelci súťažiť s obrovským množstvom svojich konkurentov. Od roku 2019 sa do streamovacích služieb pridáva každý deň viac ako 40 000 skladieb - a existuje dôvod domnievať sa, že tento počet bude naďalej rásť. Hudobná tvorba s pomocou UI otvorí brány ešte viac - ale keďže počet skladieb neustále rastie, pozornosť publika zostane obmedzeným zdrojom.

  • Viac príjmu a nové, lepšie reklamy pre umelcov. UI tiež uľahčí vytváranie a doručovanie správnych správ správnemu publiku v správnom čase. Na strane hudobného biznisu to pomôže umelcom efektívnejšie osloviť publikum, a tak dosiahnuť vyšší príjem.

  • Strojové učenie zmení všetko. Hudobná produkcia, plánovanie udalostí, odporúčanie zoznamu skladieb: strojové učenie to všetko zjednoduší (a zefektívni). Bas Grasmayer z organizácie MUSIC x TECH x FUTURE povedal: "Som nadšený strojovým učením a jeho mnohými spôsobmi využitia. Môže vytvárať lepšie odporúčania, pomáhať viacerým ľuďom pri vytváraní hudby, zefektívňovať energetické siete živých udalostí, zlepšovať identifikáciu vlastníkov práv a distribúciu licenčných poplatkov a transformovať samotné hudobné médium na niečo iné."

2. Zmena spôsobu konzumácie hudby

Hlasové dopytovanie umožní poslucháčom bez námahy počúvať hudbu, ktorá vyhovuje ich okamžitej nálade alebo preferenciám, bez nutnosti interakcie s textovými rozhraniami a bez prepínania medzi albumami alebo zoznamami skladieb.

  • Nárast miestnych repertoárov v streamovaní. Demokratizácia, ktorá vedie k súčasným trendom streamovania hudby, bude prepojená s miestnymi trhmi. Na týchto územiach sa bude spotreba hudby líšiť od spotreby, ktorú dnes vidíme. Tento nový tok streamovania používateľov prichádzajúcich z celého sveta bude stále viac zameriavať hudobný priemysel na miestny repertoár.

  • Generatívna hudba vzrastie vďaka kontextovým zoznamom skladieb. Kontextové zoznamy skladieb premenia spôsob, akým poslucháči objavujú hudbu, a generatívna hudba (hudba vytvorená pomocou algoritmov a počítačových systémov) bude čoraz viac uspokojovať poslucháčov hľadajúcich zoznamy skladieb, ktoré sú špecifické pre danú náladu.

  • Trend albumu bude aj naďalej klesať. Teraz to nie je novinkou pre nikoho - streamingová ekonomika zmenila ponímanie hudby a formát albumu už roky klesá.

3. Začiatok zbližovania sa rôznych oblastí médií

Prekážky, ktoré kedysi existovali medzi rôznymi médiami a tvorivými odvetviami, ako je hudba, móda a film, sa v súčasnosti rozpadajú a tento trend sa v budúcnosti len zrýchli.

  • Ekonomika pozornosti vyvrcholila: hudba bude čeliť rastúcej konkurencii z iných formátov zábavy. Rôzne obsahové platformy a služby úspešne prebrali celú dostupnú pozornosť spotrebiteľa - čo znamená, že ďalší rast akejkoľvek platformy je možný iba poklesom ostatných, pretože spotrebiteľ presúva svoju pozornosť z jednej platformy na druhú.

  • Rastúci prechod medzi hudbou a hraním hier. S príchodom služieb streamovania videa, čo umožňujú najpopulárnejšie sociálne siete, sa sektor hudby a hier prekrýva viac ako kedykoľvek predtým.

  • Spolupráca a fúzia žánrov. Aplikácie sociálnych sietí umožňujú poslucháčom používať a upravovať hudbu jedinečným spôsobom spolupráce, ktorý prelomí bariéry medzi žánrami (a medzi tvorcami). Takéto niečo, už existuje v undergroundovej elektronickej scéne - a bude sa dotýkať ďalších žánrov v nasledujúcich rokoch.

4. Oddeľovanie finančnej stránky hudobného priemyslu čoraz viac od umeleckej stránky (posilnenie umelcov)

Nahrávacie spoločnosti a producenti sa tradične držali právomoci robiť (alebo aspoň ovplyvňovať) rozhodnutia umelcov. Sociálne médiá však umožnili umelcom vytvoriť si osobnú značku a priamo sa spojiť s fanúšikmi - bez akýchkoľvek zásahov do značiek. To povedie k tomu, že nahrávacie spoločnosti sa budú viac zaoberať financiami - zatiaľ čo umelec (a jeho manažér) sa zameriava na umelecké smerovanie a budovanie značky.

  • Umelci sa stávajú mocnejšími a priamo úmerne aj ich hudobní manažéri. Sociálne médiá a služby streamovania hudby vychýlili rovnováhu síl od nahrávacích spoločností späť k umelcom. Na druhej strane začnú hudobní manažéri viesť stále viac a viac aspektov kariéry umelca. V novom hudobnom ekosystéme zvýšia manažéri svoj podiel na práci na rozvoji umelcov, a to ako propagátori (nielen propagujúci záujmy umelca).

Národný projekt Zvýšenie inovačnej výkonnosti slovenskej ekonomiky – inovujme.sk pravidelne prináša novinky zo sveta inovácií v rôznych oblastiach. V tomto prípade čerpal zo stránky soundcharts.com. Projekt je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja v operačnom programe Integrovaná infraštruktúra. Realizuje ho Slovenská inovačná a energetická agentúra.

Európsky Fond Regionálneho Rozvoja
Ministerstvo dopravy a výstavby SR
Ministerstvo hospodárstva SR
SIEA